Juured ja Ingrid

Seda elu, mida elad täna Sina, elavad läbi Sinu ka su vanemad ja esivanemad. Kui neil on põhjust naeratada, on hea, kui neil on põhjust nutta, on ka hea. Ainus mis jääb väljapoole seda, on juurtetus.

See tähendab, et kui Sa tunned, et oled ihuüksi, keegi ei mõista sind, keegi ei toeta (tõeliselt), peaaegu kõik on puudega, pimedad ja kurdid ja Sina ise rühid siit tinasõdurina läbi, nutt kas kurgus või oled riietunud tuimusesse või allasurutud raevu, elavad koos Sinuga läbi ka kõik su varasemad põlved ja selle edasiandmisel ka tulevased.

Mu sünninimi oli Heli Ränk. See kõlas raskelt ja karmilt ja eriti mu kooliajal ei jätnud teised tihti palju ruumi selle väärtustamiseks, aga mu isa oli uhke oma juurte üle ja ma võtsin selle talt üle. Ja kuna Ränk on Saare nimi, siis tegelikult ka need meist, kes sündisid mandril, jäid ikkagi selle nimega seotud kultuuri sisse. Minu jaoks aga jäi see siiski aastakümneteks suureks küsimärgiks, kuna mu otsene seotus mu isapoolse suguvõsaga- nagu ka mu isal- oli pea olematu.

Sugupuu uuringud aitasid lõpuks luua mingi pildi neist, kes olid olnud enne meid, aga see ei andnud vastust nimele endale, sest tegelikult vaevas hoopis see mind. Ja mis selgus? Selgus, et Saare „ränk“ ei ole ligilähedaseltki sugulane tänasele eesti keele rängale. Saare ränk oli mugandus saksa keele „rack-st“ ja esines nii kujul „renk“ kui „ränk“ ja selle nime olid saanud minu liini pidi 1749 aastal Karja kihelkonnas Karrishofi (eestistatult Karja) rüütlimõisa aladel elanud Kuke Jaani järeltulijad. Saare renk ja ränk tähistas piiret ja maa-alasid, mis jagati tema tulevaste põlvede vahel nagu selgus tolleaegsetest kaartidest, kus olid kirjas „Niethi tagune ränk“, „Kahhe perre nieth“ jne.

Inimene, kes aitas mul selle välja selgitada, on mu väga hea sõber Ingrid Kolga. Ingrid on sugupuu-uurija, kes teeb seda samasuguse kirega, kui teised elavad. Ta ei ole see sugupuu-uurija, kes korjab nimed ja aastaarvud dokumentidelt kokku ja annab selle jaheda asjalikkusega töö tellijale, et see paneks sealt ise enda jaoks pildi kokku. Ta teeb seda reservatsioonidega, aga ta on oma olemuselt jutuvestja, kes tahab panna kokku tervikpildi ja teeb seda niivõrd kui leitud andmed seda võimaldavad- ja kuna ta teeb seda nii hästi, siis ta võiks seda rohkem teha. Nii et olge head ja andke tööd talle. Ta on Facebookis või võite talle kirjutada ka minu kaudu kui soovite. Tal on omad tingimused selle tegemiseks, kuna kuskilt on vaja alustada, aga peamine on selle juures siiski koostöö, nii et tegelikult on kõik kättevõtmise ja aja küsimus. Andke see võimalus ainult J.
 

Kommentaarid

Populaarsed postitused