Õiglase(ma) elu võimalikkusest


Kes meist ei oleks kursis sellega, kuidas võim on nii palju kaugenenud tavalisest kodanikust, et on kaotanud igasuguse sideme reaalsusega ning kivistunult teostab end nende arvelt, keda esindama ja teenima peab- ja kes selle irratsionaalsuse sõltumatult nii nüüd kui tulevikus peab (ainult) kinni maksma?
Kui paljud meist mõistavad, et selle näol on tegu tagajärjega praktikale, kus inimesed, keda võim peaks esindama, on eemaldatud otsuste ja valikute tegemisest ning selle asemel on valijale antud marginaalne õigus otsustada ainult selle üle, KES hakkab vastu võtma otsuseid vastavalt oma maitsele ning sellest subjektiivselt tulenevale vajadusele, mitte aga öelda oma esindajale, millised need valikud peaksid olema ja mis ühtlasi peaksid teenima nii otsustajat ennast, kui ka seda inimest, keda ta esindab? Ehk küsimus on selles, mis muudab poliitiku tõeliseks spetsialistiks nendel teemadel, mille osas ta otsuseid teeb ja need seadusteks vormistab? Elu on näidanud, et nad pole seda valdavalt – nad on ainult jutumehed, lobbistid, kes peavad tehtud otsuse oma valijale maha müüma. Ehk poliitikud on töövõtjad, kes dikteerivad oma tööandjale oma töökohustusi ja tingimusi, millistel nad on nõus neid valikuid tegema, mis praktikas teenivad ainult kitsaid huvisid nagu elu on näidanud.
Illusioon seisneb selles, et näiliselt on tegu labürindiga, millel pole ei algust ega lõppu ning inimesed, kelle arvelt sellist võimu teostatakse, tunnevad end lihtsalt abitult seda eluteatrit pealt vaadates ning selles osaledes.
Tegelikkuses on aga tegu ainult osava illusiooniga, mille võib lõhkuda kas või järgmiste riigikogu valimistega 2015. aastal – selleks on  vaja ainult poliitilist jõudu, kelle valimislubadus oleks oma valijatele anda otsustusõigus kõigis küsimustes, mis tulevad riigikogus arutamisele ja seadusteks vormistamisele. Ehk on viimane aeg kasutada ära tehnoloogilist revolutsiooni, mis on aset leidnud ja teha elanikkonnale võimalikuks valitsemine oma riigi üle kasutades selleks ära arvuti- ja internetivõrku, mis on üles ehitatud – ja nendele, kellel puudub juurdepääs sellele, tagada selles osalemine mõnel teisel moel. Kõik, mida me vajame on partei, või poliitiline liikumine, kes garanteerib oma valijatele osalemise valitsemises peale valituks osutumist – ja see oleks juba tõeline demokraatia, mida hakkaksid juhtima erinevate alade professionaalid retoorikute asemel – rahvas peaks selleks erinevate kanalite vahendusel ainult kirja panema oma mured ja kui ollakse ka visionäärid või omatakse kogemust mingis küsimuses, siis ka võimalikud lahendused nendele.
Peale selliseid valimisi joonistuks muuhulgas protsentuaalselt selgelt välja eliit, kes ei ole huvitatud nende poliitilise võimu kaotamisest ja annaksid oma anonüümse hääle vanadele parteidele, kes kõik esindavad seda kivistunud süsteemi, mis teenib peamiselt ainult neid endid ja niiditõmbajaid, kelle huvides mingeid otsuseid ja seaduseid tehakse – samal ajal kui ülejäänud hääletuks muudetud rahvas annaks vastuhääle kehtivale praktikale ja irratsionaalsele maailmavalitsemisele – selle asemel, et vastanduda enda sees ja vaielda, kes on parem kandidaat võtmaks niikuinii enamjaolt vastu otsuseid, mis ei ole valija huvides ja dikteeritakse kuskilt kaugelt või kõrgelt.
Teeksin siinkohal ka praktilise sissejuhatuse ka ühte kõige põletavamasse probleemi, mis minusugust igas mõttes keskmist Eesti Vabariigi kodanikku vaevab – mis on vaesus. Kuna ma olen üksikvanem ja mu poja ning tütre isa on surnud, siis saavad mu lapsed küll riigilt natuke üle saja euro igakuist toetust isa kaotuse eest ja ma ise olen keskastme spetsialist, kes teenib natuke üle Eesti keskmist palka,  ei ole elu meile kolmele sellest hoolimata just kerge.  Küsigem naiivselt miks see nii on- miks jääb meile normaalseks äraelamiseks vahendeid napiks? Olles igapäevaselt tegev tarneahela juhtimisega, on mul tekkinud selge ettekujutus selle (globaalsetest) põhjustest – asi on aina pikenevates tarneahelates, ehk vahendajates, kes kõik peavad kehtivatest seadustest tulenevalt olema kasumlikud (ehk kasumiahned jättes eufemismid kõrvale).
Toon ühe hea näite oma tööst – on üks Eesti firma, kes on tootmisettevõte, aga kes osasid asju tellib allhankijatelt, mitte ei tooda ise – ja ilmselt on sellel Eesti firmal ka veel oma klient, kellele ta selle toote edasi veel müüb – ja vahest veel sellelgi jne – ma kirjeldaksin aga nüüd seda osa tarneahelast, mida mina konkreetselt näen ja haldan.
See Eesti firma saadab oma tellimuse mulle, teisele Eesti ettvõttele, mis on valdavalt projektijuhtimisega tegelev tootmisettevõte, kes on selle toote maha müünud oma kliendile kasumlikult ja paneb selle tellimuse edasi ühele Soome ettevõttele. Kes arvab ära, mida teeb see Soome firma peale minult tellimuse saamist? Õigus on nendel, kes arvavad, et tema omakorda paneb selle tellimuse edasi Hiinasse, kus toode lõpuks valmis tehakse, transporditakse Soome ja sealt edasi juba Eestisse – ning seega selle toote müügihinna sees on lisaks kasumlikult maha müüdud materjalihindadele juba ka summad, mis läheb selle transportimisele Hiinast Soomesse ja Soomest Eestisse – nagu ka Harjumaalt Tallinnasse peale seda kui me selle toimetame enda lõppkliendile Tallinnas. Ja kas transpordifirma on ka huvitatud kasumist – või müüb teenust niisama, altruismist ehk KES selle kõik kinni maksab – kust see raha tuleb?
Antud konkreetsel juhul jaotatakse selle toote väärtus minu otsas ümber globaalselt teljel Eesti-Soome-Hiina – ja oma osa saavad sellest nii materjalide tootjad, tootmisettevõtted-vahendajad kui ka logistika ja seega selle nö omahinnale lisandub tavaline „maksustamine“, mille maksab tõeliselt kinni seesama Hiina tööline või hulk töölisi, kes mingite seadmete abil selle tootis ja tema tööandja selle loomulikult ka kasumlikult soomlastele maha müüs. Väärtust lõi selles võrrandis ainult see koostaja – olgu ta siis inimene või masin- ja kogu ülejäänud globaalne ehk vahendav majandus pani sellele juurde enda vahendustasu – ehk kasumi – ning selle tulemusel maksab hiinlaste, soomlaste, ühtede eestlaste, teiste eestlaste jne käibe ja kasumi kinni see, kellele endale jäävad sõrmed – ehk kõige väiksem osa reaalselt loodud väärtusest. Seda muidugi juhul, kui ta on inimene – kui ta on ainult masin, siis ta roll ongi olla ainult ekspluateeritav ja teenida inimkonda kasumi ümberjaotamise nimel – ükskõik kui õiglaselt või ebaõiglaselt siis kehtiva korra raames.
Vaesuse põhjus on seega globaalses majanduses, mis toodab ebaõiglust, sest see ei ole juhus, miks rohkem või vähem arenenud riikidest on tootmine ära kolitud. Fakt on see, et väga paljudes riikides maailmas on hetkel inimtööjõud palju odavam, kui töötada välja tehnoloogilised lahendused, mis võimaldaksid tootmist korraldada efektiivselt ja vabastada inimkond sellisest tööst, millest on individuaalselt kas raske või võimatu ära elada.  
Ehk kes see veel peab juhuseks, et enamus tootmisest on tänaseks päevaks kolitud Hiinasse, üldse „kolmandasse maailmasse“ ja usub, et selle põhjuseks ei ole kasumlikkus – ehk vajadus jaotada võimalikult odava tööjõu poolt loodav väärtus ümber selliselt, mis teenib enim tarneahelas paiknevaid ettevõtteid ja protsentuaalselt kõige enam nende omanikke? Ma ei tea mitte kedagi, kes seda endale ei teadvustaks – aga me oleme leppinud sellega kui paratamatusega samamoodi, kui sellega, et tavalisel inimesele ei ole asja riigijuhtimisse, sest ta saab valida ainult ennast esindama esindaja, kes juba pikemat aega on võtnud vastu temale vastuvõetamatuid otsuseid ja seaduseid- ja kui ka mitte, siis sellise ülalt alla võimu teostamise korral, korrumpeerib süsteem rahva esindaja vägagi tõenäoliselt rekordilise kiirusega. Päris skisofreeniline olukord, kas pole?
Sellest tulenevalt teeksin mina ettepaneku, kuidas sellisele ajuvabadusele lõpp teha just nimelt sellelt tasandilt, mida ma ise esindan – nimelt see poliitiline jõud, kes garanteeriks riigikogu valimistel oma valijatele valitsemises osalemise – võiks vaesuse likvideerimiseks Eesti Vabariigis ja selleks vahendite saamiseks garanteerida kõigile oma valijatele, kes tunnevad, et nende töö on mõttetu ja kasutu või töötatakse eelkõige ettevõttes või struktuuris, mis ei tooda tõelist väärtust (vahendades eelpool kirjeldatud skeemi alusel kellegi teise tööd ja loodud väärtusi - ehk sisuliselt ainult maksustades seda oma elatise pärast pankade kombel), esialgu vähemalt samad vahendid elus hakkama saamiseks, kui nad teenivad sellel ametipostil, millega nad endid parajasti elatavad.  
See võimaldaks esiteks tohutul hulgal inimestel astuda rattalt maha ja mõelda sellele, mis võiks olla see tõeline ala, millega nad saaksid ühiskonnale ja endale kasulikud olla ning tõelist väärtust luua – ning kuna inimene pole robot, siis see oleks oma olemuselt vaimne töö, alustades sellest, et vanem või vanemad on olemas, et abistada-nõu anda oma lastele, mitte aga lasta seda teha elatise teenimise kõrvalt enda selja taga skisofreenilisel ühiskonnal, mis evib olematuid väärtusi.
Millegi sellise garanteerimine viiks täiesti loomulikult vahendavate ettevõtete pankrotini, mis juhtuks paratamatult kõigi ettevõtetega, kes pakuvad selliseid tingimusi, millega nad ei leia endale vajalikku arvu töövõtjaid ja vabaneksid need summad, mis muidu muutuksid peatumatult edasi tarneahelas paiknevate ettevõtete käibeks ning omanike kasumiteks – nii et olemuslikult oleks tegu täiesti tavalise kapitalistliku praktikaga ja nende vabanenud ressursside õiglasem ümber jaotamine toimuks omakorda juba tõelise demokraatia tingimustes – kus iga otsustaja on huvitatud sellest, et endal hea oleks – ja kui enda heaolu sõltub kõrvalseisja heaolust, siis tehakse kõik endast olenev ka teise heaks.

Ehk see on väljakutse kõigile maailma matemaatikutele – kes suudab välja töötada sellise valemi, kuidas loodav väärtus ümber jaotada selliselt, mida tänane globaalne maksupoliitika ei suuda ja riigid on ise genereerinud selle pika tarneahela, kuna toituvad sellest. Kes selle ülesande praktilisel tasandil lahendab, on ilmselt ka automaatselt Nobeli majanduspreemia laureaat :).

Kommentaarid

  1. Ei saa teie loogikast täpselt aru. Te soovite, et valitsus maksaks inimestele palka töö mittetegemise eest ja arvate, et summad selleks peaksid vabanema töötajatepuuduses pankrotistuvate ettevõtete kadumisega? Kuidas ettevõtte pankroti käigus summad vabanevad, kuidas need summad jõuavad valitsusse ümber jagamiseks ja kui kauaks neist jätkub?

    Oletame, et mul on saapamüügifirma. Lasen õmmelda valmis partii saapaid, vean nad poodidesse ja müün maha. Inimestele, kes omavad raha, mille nad on teeninud, pakkudes kellelegi mingit talle vajalikku kaupa või teenust. Saabaste eest saadud raha eest maksan nahaparkijatele, liimikeetjatele, saapaõmblejatele ja transpordifirmale, tasun poe- ja laoruumi rendi ja kommunaalkulud, maksan palka müüjatele, kulutan reklaamile ja raamatupidamisele ning muidugi maksan mina ja maksavad kõik asjaosalised teatud summa riigi ühiskassasse, kust finantseeritakse haridust ja tervishoiu, kohtuid, maanteid jne.

    Teie reformi tulemusena leiavad nii saapaõmblejad, autojuhid, müüjad, raamatupidajad kui turvamehed, et neile meeldiks tegelda hoopis vaimsete hobidega ning lastega aega veeta. Nad lahkuvad töölt ja minu ettevõte pankrotistub. Riigikassasse ei laeku enam ei käibemaksu ega tulumaksu ega sotsiaalmaksu. Aga kõik endised töötegijad soovivad, et neile "garanteeritaks vähemalt samad vahendid". Kust need vahendid tulema peaksid?

    VastaKustuta
  2. Hilja, te näete ainult jäämäe pinnapealset osa ja lähtute vanast majandusmudelist, sellepärast te ei saagi aru - ning lisaks kardate kohe automaatselt, et kingsepp ei näe oma töö vajalikkust ja viskab töövahendid nurka- ehk ei kavatsegi toetada kõrvalseisjat ega ennast samamoodi. See on loomulikult võimalik, aga sellisel juhul oleks see omakorda põhjus leida probleemile lahendus innovaatiliselt - nii et seegi poleks päris "lõpp" kui inimene on leidlik. Teine võimalus on lühendada tarneahel selliselt, et hakata neid saapaid sisse ostma otse "Hiina tootjalt" nt. Kuidas selline kodanikupalgal toimiv ühiskond üldse toimiks, on kirjeldatud loos ju lahti väärtuse loomise näitel, te peate ainult suutma sellest aru saada - mina kahjuks ei saa selles teid aidata. Lugege Telegram.ee-l uudist ka sellest, et Shveitsis läheb veel sel aastal rahvahääletusele just seesama kodanikupalk, millest mina kirjutan- suuruses 2025 eurot - nii et tegelikult pole ma siin mingit jalgratast leiutanud. Aeg oleks hakata harjuma, et inimene ei ole masin, keda võib ekspluateerida roboti kombel.

    VastaKustuta
  3. Tore, ostame kõik saapad sisse Hiinast. Maksame Hiina saapatootjatele õiglast hinda, et neid oma kasumi nimel mitte ekspluateerida. Kust me selleks raha saame? Kokkuhoiust selle arvelt, et ostame odavaid Hiina saapaid, mitte kalleid Eesti omi? (Nojah, üks proua ostis 100 euro võrra alla hinnatud kasuka ja leidis, et on seeläbi 100 eurot teeninud.)

    Teie pikk ja segasevõitu jutt tarneahelast ei seleta ju midagi, eriti mitte kodanikupalga allikaid. Ja sellest ei saa ma aru, miks teie firma ei saa allhanget otse Hiinast tellida, vaid peab osa oma potentsiaalsest kasumist Soome vahendajale kinkima. Tulge sealt ära, tehke konkureeriv firma ja lööge plats puhtaks! Turumajanduses varem või hiljem juhtubki nii, et leidub keegi, kes lõikab ahelast mittevajalikud lülid välja ning ajab laisemad või juhmimad konkurendid pankrotti. Aga rahvusvaheline spetsialiseerumine ja tööjaotus ei kao kuhugi, sest kui üks tootja spetsialiseerub saapapealsete, teine saapataldade, kolmas saapapaelte ja neljas saapaõmblusmasinate tootmisele ning viies saapaõmblusmasinate valmistamiseks raua sulatamisele jne jne, saab kokuvõttes rahuldada rohkemate inimeste vajadust saabaste järele (kogused, hind).

    Kodanikupalk -- see on üldiselt midagi püramiidskeemi taolist. Sama innovaatiline ja leidlik oleks proovida vaesust leevendada sel teel, et kirjutada igale rahatähe numbrile lihtsalt null juurde :)

    VastaKustuta
  4. Lugupeetud Hilja, tänapäevane majandus ongi püramiidskeem - usun, et teate seda isegi, aga üritada teile siin lahti kirjeldada kuidas ressursipõhine majandus toimiks, oleks sama hea kui kokku võtta ühel leheküljel Karl Marxi tööd :). Üritaksin teile anda sellest hoolimata mõned punktid, millele mõtlemise korral ühel hetkel ehk suudate tulla samadele järeldustele kui ma (ja millele on tulnud ka seesama Shveitsi kodanikualgatus, kes kodanikupalga idee lõi) - aga kindlasti on see aeganõudev tegevus ja nõuab süübimist.
    Alustaksin subjektiivselt - esiteks teie idee, et mina, oma ala spetsialist, peaksin võtma initsiatiivi ja looma ettevõtte, mis looks otsekontakti a´la tootmisega Hiinas, et muuta seda maailma, milles me hetkel elame õiglasemaks, põhineb eeldusel, et mina peaksin olema rakenduslik-ettevõtlik inimtüüp (kuna teie ilmselt olete seda). Teate, aga mina ei ole seda üldse - ma olen selline inimene, kes vastutab ainult enda eest ja sunduslikult ka oma laste eest - kuna olen vastutustundlik inimene, aga see ei muuda mind absoluutselt ka majanduslikult ettevõtlikuks inimeseks. Inimesed on erinevad, mõistate?
    Ja kas te nimetaksite praegust globaalset majandusmudelit siis majanduslikult jätkusuutlikuks - võttes arvesse ressursse, mida ta kasutab ja kuidas seda ümber jagab - ka sotsiaaldemokraatlikku mudelit? Väärtus jääb väärtuseks, 100 000 aastat tagasi kandis väärtus näiteks nime mammut, mida ajas taga nt Välek koos oma mehise kaaskonnaga ja sellest olenes tema ellujäämine, 1000 aastat tagasi oli Väleki suguseid juurde tulnud hulkades ning põldu kündes suutsid tuhanded vabad talupojad üleval pidada selle väärtusega, mida nad lõid, härrasid, kes elasid kindlustes ning ka oma arvestava suurusega leibkondi - seda tingimustes, kus "majandus ei pidanud kasvama" (nad ise sigisid piisavalt selle asemel, et seda üleval hoida). Kogu inimkonna ajalugu on tegelikult majandusajalugu, kus väärtused on aja jooksul muutunud ja teisenenud - ning aina suurenev osa neist väärtustest, mis on hinnasildi külge saanud, on olnud vaimse töö vili - kunstiteosed, arvutiprogrammid jne.
    Inimkonna sisene võrdsus on saavutamatu ja kõik kes räägivad võrdsusest, on poolpimedad idealistid või demagoogid - sama hea oleks kui võtta lasteaialaps ja nõuda talt, et ta suudaks auditooriumile õpetada astrofüüsikat. Võrdsuse asemel tuleks rääkida õiglusest, sest see on saavutatav ja see mis maailmas hetkel toimub, on kauge õiglusest - toimub ettevõtjate käibe ja kasumi maksimeerimine teiste inimeste arvelt - nende arvelt, kellele pole antud vajalikke töövahendeid, et töötada efektiivselt- või ka nende arvelt, kelle koht poleks üldse tööpingi taga- lapstööjõu kasutamine "kolmandas maailmas" on igapäevane nähtus ja selle vajaduse tingib globaalne majandus, kuigi ta ise seda loomulikult ei tunnista - suur firma paneb allhankevõtja lihtsalt fakti ette, mis hinnaga ta mingit toodet neilt ostab ja mis ajaks see valmis peab olema -ehk loob vastavad tingimused selleks, et ka kasumiahne tootja peab võtma kasutusele meetmed, millega oma taotluslik-kohustuslikku kasumit saada.
    Jätkub teises kommentaaris - liiga pikk vastu google jaoks :)

    VastaKustuta
  5. Selle kõige kõrval ei saa eirata fundamentaalset fakti, et praegusel hetkel koosnebki inimkond väga erinevate võimetega inimestest ja kahtlemata saab osa neist tõesti ainult kasulik olla mingi masinaga-vahendiga opereerides ja sellega väärtust luues ning saada selle eest õiglast, inimväärset tasu - samal ajal kui teine osa, kes on võimeline vaimseks tööks, aga saaks end just nimelt ära elatada sellest väärtusest mida loob tootlik inimene või efektiivne masin, kui vahel ei oleks pikka tarneahelat ehk maksustamist, mis selle loodud väärtuse sõna otseses mõttes ära sööb.
    Loomulikult oleks võimalik see tarneahel ka jõuga kokku suruda (mida te soovitasite mulle - sama hea oleks aga soovitada patsifistil kellelegi sõda kuulutada :D), ahel vahendajaid pankrotti ajada kui üks ettevõtja võtaks ette vahendada mingeid tooteid suurel pinnal - aga sisuliselt oleks siin tegu sama ülalt alla tuleva initsiatiiviga, kuidas paljusid tänaseid riike juhitakse - ja seega on sellisesse algatusse sisse kirjutatud ka selle üleolek, mis potentsiaalselt väänab aja jooksul ka selle puu kõveraks- hoolimata ka faktist, et leidub hulgim inimesi, kes selle väljakutse vastu võtaks ja selle õigsuses kindel oleks - kuna see sobitub lihtsalt nende meelsusega. Teie ise kuulute nende inimeste hulka, Hilja.
    Turumajandus ei ole oma olemuselt lihtsalt jätkusuutlik, aga et sellest sügavuti aru saada, tuleb end kurssi viia (majandus)ajalooga - kuigi ka igapäevaelu toob kogu aeg vastavaid näiteid elust, alustades sellest, et praeguseks ajaks maksavad paljud "suured pakid" ühikuliselt rohkem kui "väike pakk".
    Et selline elufilosoofia on veel lapsekingades ja raskesti arusaadav "kapitalistlikule mõistusele", on täiesti loomulik nähtus, nii et ma tõsiselt kahtlen kas see suudab maksvusele pääseda ka siin ja mujal "vaimses vanas maailmas", sh Shveitsis veel minu eluajal, aga et see nt 100. aasta pärast võib juba praktika olla, on päris reaalne.
    Loodetavasti andsin teile piisavalt mõtlemisainet neil teemadel - ja kui te loete ka teisi lugusid mu blogis, siis näete, et ma kirjutan pidevalt neist teemadest erinevate vaatenurkade alt - kuna loomulikult ka mina arenen nende abil :).

    VastaKustuta
  6. "samal ajal kui teine osa, kes on võimeline vaimseks tööks, aga saaks end just nimelt ära elatada sellest väärtusest mida loob tootlik inimene või efektiivne masin, kui vahel ei oleks pikka tarneahelat ehk maksustamist, mis selle loodud väärtuse sõna otseses mõttes ära sööb."

    Soovitan väikest mõtteharjutust: kuhu kaob tarneahelas maksustamise kaudu "ära söödud" väärtus (raha)?

    Saapameister ostab nahaparkalilt nahad, nööriketrajalt nööri, liimikeetjalt liimi, värvisegajalt värvi ja puusepalt liistud. Nahaparkal ostab kitsekasvatajalt nahad ja taimetargalt parkained. Nööriketraja ostab kanepikasvatajalt kiudu ja tõrvapõletajalt pigi. Liimikeetja ostab kitsekasvatajalt konte, katelsepalt keedupaja ja söepõletajalt sütt katla alla. Värvimeister ostab samuti paja ja söe ning lisaks kaevurilt värvimulda. Puusepp ostab metsamehelt puitu ja sepalt tööriistad. Kõik selle ahela osalised teenivad raha, mille eest nad ostavad lõpuks muuhulgas saapaid. Kui neil on soovi, võivad nad osa raha eest palgata arsti ennast ravima, õpetaja oma lapsi kantseldama ja moosekandi enda meelt lahutama. Või siis kogub valitseja iga tehingu pealt teatud protsendi maksu ja palkab selle eest ise arstid-õpetajad-moosekandid.

    "sisuliselt oleks siin tegu sama ülalt alla tuleva initsiatiiviga, kuidas paljusid tänaseid riike juhitakse - ja seega on sellisesse algatusse sisse kirjutatud ka selle üleolek, mis potentsiaalselt väänab aja jooksul ka selle puu kõveraks- hoolimata ka faktist, et leidub hulgim inimesi, kes selle väljakutse vastu võtaks ja selle õigsuses kindel oleks - kuna see sobitub lihtsalt nende meelsusega."

    Sellest lausest ei saanud ma mitte midagi aru. Mille üleolek väänab mille kõveraks? Kuidas ettevõtja initsiatiiv hakata turul konkurentsi pakkuma (valmistama saapaid rohkem ja odavamalt) on ülalt alla tulev?

    Mida rohkem on inimesi, kes leiavad, et nemad tahaks vastutada ainult enda eest ja vabal ajal tegelda vaimlemisega, seda kõrgemalt premeerib turg neid väheseid, kes viitsivad ja julgevad midagi ette võtta; seda väiksem on konkurents ja seda kõrgemad hinnad.

    "Ressursipõhine majandus" on peenem nimetus kommunismi kohta. Teate, seda on proovitud. Kümneid miljoneid inimesi tuli ära tappa, aga asi ei hakanud ikka tööle. Kui aga tahta olla jätkusuutlik, siis ei tohi vaesuse üle viriseda. Maailma inimpopulatsiooni jätkusuutlik elustandard on isegi Eesti tänaste vaeste omast palju madalam.

    VastaKustuta
  7. Teiega on mõttetu vaielda (nagu ükskõik kellega tegelikult, kui üks üritab teisele oma seisukohta peale suruda- mida te tundute tundvat, kuna muidu te ei käituks selliselt, nagu käitute), te saate asjadest aru oma mätta otsast- ja teie jaoks ongi nii õige, ma lepin sellega - leppige teie aga ka sellega, et minu mätta otsast paistavad asjad täiesti teisiti, Hilja.
    Lubage ainult seda mul veel öelda, et see on minu vaatenurgast asju võttes demagoogia või piiratud arusaamine, et te nimetate ressursipõhist majandust kommunismiks. Kommunism ei olnud õiglane nimelt mitte kuskilt otsast, nii et ainult irratsionaalne mõistus võib näha siin sarnasust - ja ajas algusest peale taga just nimelt demagoogilist "võrdsust", nii et ka ilma repressioonideta oleks lõpetanud täpselt seal, kus ta lõppeski.
    Olge lahke edasi postitama oma arvamusi siin kommentaariumis kui soovite, mina aga passin edaspidi - see ei ole absoluutselt minu asi, millesse teie usute ja olete võimeline uskuma ning aru saama. Teie peaksite aga endalt küsima (soovitavalt psühholoogi abil), miks te tundsite end "ohustatult" selle poolest, et minu arvamus maailma asjadest erineb oluliselt teie omast - ning tuliselt asuma kaitsepositsioonile samal ajal kui mina üritasin heatahtlikult teile selgitada oma arusaamade tagamaid. Igasugune kannatamine on irratsionaalne teate - aga see ei tähenda, et inimene peab ütlema üles oma väärtustest ja nende eest mitte seisma -seda saab teha aga ka kannatamata. Teie sõnavõtud siin on kantud aga stressist minu tagasihoidliku arvamuse kohaselt.

    VastaKustuta
  8. Mul on hea meel lugeda, et lisaks minule leiab Eestis veel keegi varudepõhise majanduse olevat lahenduse ühiskonna sõbralikuks, optimaalseks toimetulemiseks ja kiireks arenguks heaolus. Tõsi, kommunismi eristab varudepõhisest majandusest üks nähtus - vägivald. Inimestele ei saa peale suruda dogmasid, et need töötaksid, vaid inimesed peavad nendest ise aru saama. Kõige parem, kui inimesi juhitakse nii kaugele, et nad hakkavad ise asja vastu huvi tundma ja uurima. Täna oleme enamjaolt oravarattas: vajame raha, et elus püsida ning kui selleks peame kellegi teise heaks midagi tegema, mis ei pruugi üldse mõttekas olla, ja kui me seda ei teeks, siis me sureksime ning ellujäämisinstinkt sunnib meid teenima oma valitsejaid. Marta kirjutab arusaadavalt lahti, kui ebatõhus on tänapäeva majandamine. Samas on ta kinni põhialuses, millele see ebatõhusus tugineb, ja võib-olla meelega - rahas. Sellest tulenevad ka Hilja küsimused, et kust saada raha millegi jaoks. Maailma kõikide murede alge on raha. Kui me ei peaks mõtlema sellele, kuidas ellu jääda, saaksime elu arendada, saaksime elada alati õnnelikult. Maailmast kaoksid kadedus, sõjad, viha, vargused, tapmised. Kui täna keegi püüab massidele levitada priienergia seadet, siis on suur oht, et ta kõrvaldatakse. Ühest küljest me ei tea, kas me oskame priienergiaga mõistlikult toime tulla, aga teisest küljest on see lahendus. Igale inimesele tuleb tagada eluase, toit ja energia. Kui need on olemas, saavad kõik toimetada vastavalt oma huvidele, pädevusele ja tarbida tooteid üksnes vastavalt vajadusele. Täna elame tarbimisühiskonnas, mis meelitab meid tarbima asju, mida me ei vaja üldse, aga see hoiab raha liikumises. Minu juhtmõte on luua kasvõi algatuseks väike isoleeritud ühiskond, mis toimib ilma rahata ja mis suhtleb välismaailmaga raha abil. Selles ühiskonnas ei ole mõõtmist, küll aga on kõigile teada, kus miski on. Sellises ühiskonnas ei toimu ületootmist ja tootjat ei huvita toota rohkem ja odavamalt, vaid ta soovib pakkuda maailmale kvaliteeti. Konkurentsitingimustes pole võimalik head kvaliteeti pakkuda, vaid heast kvaliteedist luuakse illusioon. Kõik seadmed on programmeeritud mingi aja pärast katki minema, et inimesed jälle uusi või varuosi ostaksid või teenindusele maksaksid. Selline ebatõhus varude kasutamine tuleb lõpetada, et saaksime kõik elada täisväärtuslikku elu. Igavesti. Sest väidetavalt on inimestega ka veel nii palju manipuleeritud, et meist on tehtud surelikud. Seoses aga rahavaba ühiskonnaga on mul plaan taotleda süsteemi loomiseks rahalisi vahendeid KÜSK-st. Kui Marta või keegi soovib kampa lüüa, siis mitu pead on ikka mitu pead ja üheskoos suudame selle suurema tõenäosusega ära teha!

    VastaKustuta

Postita kommentaar

Populaarsed postitused